Månadsmöte i januari

Referat från SSRA/SK7DX ´s

månadsmöte 2017-01-11

Så var det äntligen dags för årets första klubbmöte. Trots SMHI´s varningar med hårda vindar med snö kom 10 medlemmar till mötet. Vädret hade lugnat ner sig under eftermiddagen så det var normalt väglag.

Vår ordförande Mats/GIB hälsade alla välkomna och önskade alla medlemmar i klubben god fortsättning på 2017. Vi skickade också en ”trådlös ” hälsning till Ingvar/ GUY , som skulle komma till mötet, men han satt fast och var frusen på tåget från Stockholm till Malmö någonstans i Småland.

Vår kassör Johan / VCF rapporterade att klubbens ekonomi var oförändrat bra med tillgångar per 31 januari 2017 på ca 26.000:-. Några medlemmar saknade klubbens bankgiro på klubbens medlemslista så det bestämdes att bankgiro  ska finnas däri fortsättningen. Bankgirot är 276 – 2003 .Klubben har behållit Handelsbanken som bank  men istället för kontoret i Staffanstorp har klubben flyttat över till ett kontor i Svedala. Revisorerna välkomnade den förenklade bokföringen av den nya kassören.

Mats / DXQ meddelade, att han inte fått QSL från Uno/ HPK beroende på att de inte blivit hämtade för vidare transport till Malmö. Då kanske det blir desto fler till februari-mötet om de blir hämtade av någon!

Yngve / BCX har  –  generös som alltid – donerat 150:- till klubben. Vid årsmötet 8 februari överlämnas ett diplom till honom.

SK7OA ordnar kanske loppis i deras klubbstuga i Skurup tillsammans med SSRA/SK7DX.  Sk7OA vill ha hjälp av några våra medlemmar. Följande anmälde sig genast: Sven/ALC, Christer/AWQ, Yngve/BCX, Mats/DXQ, Torleif/EYW, Mats/GIB och Kent/NYN

Det saknas provförrättare i Malmö med omnejd. Det efterlyses således i vårt område om någon vill/kan åta sig detta.

Det kom fram många förslag till klubbens program för våren 2017: Håkan/SM5AQD kan komma och berätta om sin DX-pedition, Gunnar/SM3SGP d:o, EQL om sin hemmabyggda Drake, besök till våren i Maglarp och eventuellt besök igen hos Yngve/BCX.  När och om SM5AQD eller SM3SGP kommer inbjuder vi även SK7OA. Programkommittén ser också framemot att få idéer och förslag från alla medlemmarna.

Joakim/BGN berättade om sitt remote-projekt och hoppas kunna komma igång inom en snar framtid.

Därefter tog Mats/GIB till orda. Han kommer till våren/sommaren att flytta till sitt nybyggda hus och när antennfarmen är klar, kommer Mats att använda sin nyinköpta Rat Pak! Den används till att reducera antalet coax-kablar in i  shacket. Istället för kanske 7 – 8 RG-coax kablar in i shacket behövs endast 1 stycken samt naturligtvis manöverkabel till manöver boxen för antennväljaren.

Yngve/BCX har som alltid nya antennprojekt. Han håller nu på med en 4 SQ antenn för 30 meters bandet. Antennen består av 4 hängande halvvågsdipoler.

Antennerna hänger mellan 2 master och manövreras med en reläbox innehållande många reläer. Genom relä boxen kan man ställa in antennens riktverkan. Directorn kan ändras till reflector . Yngve hade med sig två skisser som visade antennernas placering och även hur antennboxen kopplas.

Göran/DLK berättade vidare om sin aktivitet på det nya 60 meters bandet. Nu är 15 SM stationer QRV och Göran har kört  66 DXCC länder. Göran har redan kört intressanta DX som XL, FD8 osv. SM är för många ett intressant prefix/DXCC land och Göran får i regel många svar när han kallar CQ.

Vid tangentbordet: SM7AWQ/Christer