Månadsmöte i februari i Bejokens lunchrum

Månadsmötet i februari hade fyra viktiga programpunkter, först av allt gratulerades klubbens medlem, SM7BCX/Yngve på sin 90 årsdag. Deltagarna sjöng och ordföranden spelade trumpet dagen till ära. Kvällens fika innebär att Yngve fick en födelsedagsbakelse samt en blomma dagen till ära! Övriga fick nöja sig med en fastlagsbulle. SM7EYW/Torleif hade i egenskap av klubbvärd fixat fastlagsbullar och födelsedagsbakelse.

Efter firandet genomfördes årsmöte, information om SSA:s årsmöte av SM7JMA/Jörgen och sist hade SM7JNT/Henrik sin första genomgång av mätinstrumentet mini VNA.

Mötet samlade följande deltagare: Anders/SA7LAK, Sven/SM7DTT, Ulf/SM7EGM,
Greger/SM7JKW, Yngve/SM7BCX, Torleif/SM7EYW, Göran/SM7DLK, Mats/SM7GIB, Henrik/SM7JNT, Jörgen/SA7JMA,
Claes/SM7LBC, Bengt/SM7FCG, Lennart/SA7AZP,Tord/SA7TOR, Samir/SM7VZX.

Här ser vi klubbens jubilar, SM7BCX/Yngve. Han fyllde 90 år dagen innan vårt medlemsmöte. Några samlingsord kring hans bana är först med att köra EME i Sverige på 60-talet, framgångsrikt tävlande på 50-talet på 2 meter, renoverat flygplan, flugit sina flygplan, seglat över stora distanser och även byggt och renoverat segelbåtar, konstruerat antenner, byggt master, kortvågsantenner, slutsteg, kringutrustning mm. Listan är lång och alla som deltog sjöng och spelade för Yngve på mötet!

Här ser vi SA7JMA/Jörgen som informerade om SSA:s årsmöte 2024 på Öland. Jörgen har hand om att ordna föreläsare till mötet och han har ordnat ett brett paket med olika inriktningar inom amatörradion för årsmötet. Tack Jörgen för en informativ genomgång av SSA:s årsmötets föreläsare!

Sista programpunkten för kvällen var SM7JNT/Henrik som hade sin första presentation kring sitt nya mätinstrument mini VNA. Här gick han igenom hur man startar upp och kalibrerar instrumentet innan mätningarna startar.

Både Jörgen/SA7JMA och Henrik/SM7JNT fick applåder efter sina presentationer.

Publicerat: SM7GIB/Mats Copyright på bilderna.