Månadsmöte i maj

Referat från månadsmötet 2019-05-09 med SSRA/SK7DX i Bejokens lokaler i Malmö.

SM7DLK/Göran i berättartagen när en handfull amatörer fick möjlighet att köra radio från radiostationen i Hörby.

Klubbens ordförande Mats /GIB hälsade alla välkomna och till mötet hade kommit 14 medlemmar. Vår kassör Johan / VCF informerade om att klubbens ekonomi. Av klubbens medlemmar saknas årsavgiften från 3 medlemmar men av dem är en inbetalning på väg. De andra 2 får en ” friendly reminder ” . Johan / VCF meddelar Ingvar / GUY när alla tre årsavgifterna kommit, så att Ingvar kan uppdatera medlemslistan.

Av klubbens radioprylar har Mats/GIB mailat till några klubbar och hoppas av någon av dessa har intresse av att köpa Dunestar-filterna. Klubbens Tuner MFJ 981 3 KW Versa Tuner IV var ingen av klubbens medlemmar intresserad av att köpa, så Christer /AWQ fick i uppdrag att sälja den på nätet t ex www.tradera.se. Budstart 300:-. Någon av kvällens medlemmar påpekade av Tunern hade något fel så den måste testas och eventuellt repareras innan den läggs ut på nätet.

Nästa klubbmöte blir besök hos SK7MW i Maglarp. Det blir grillafton. Som sommaraktivitet meddelar Ingvar/GUY, om Isbrytaren Bore och fyren i Malmö hamn kommer att aktiveras. Kent/NYN informerade om att det finns en bok om Isbrytaren Bore.

Ett förslag är besök hos SK7OA i Skurup en söndag i slutet av augusti. Mats /GIB kontaktar klubben. Inga QSL har kommit så Ingvar / GUY kollar läget med Uno/ SM7??

Medan Göran /DLK förbered kvällens föreläsning om när det kördes amatörradio från Hörby Radiostation, berättade Sven /ALC om när han och Lennart /BIC på 1980-talet var QRV där med en Sommerkamp transceiver plus 1 KW slutsteg. De körde med en av stationens antenner på 7 MHz CW.  Det blev av massor av JA-stationer och de fick meddela att nu kör vi JA med en 1 i callet, därefter 2 i callet osv. Detta var på eftermiddagen då man normalt inte kör JA på 7 MHz. En upplevelse sa Sven /ALC !!

Därefter tog Göran /DLK över berättade om När det kördes amatörradio från Hörby Radiostations stora antenner. Stationen invigdes 1928 med 10 KW och var beläget på Karlsfältsgård. 1936 höjdes effekten till 100 KW. 1992 hade man 3st 500 KW stationer. Senare så förlade man de svenska mellanvågssändningarna till Sölvesborg och körde endast på kortvåg för utlandssvenskar från Hörby. Den 30 oktober 2011 stängdes station för gott och under november månad skulle den monteras ner. Station hade 40 meter höga master och 9 gardin-antenner som kunde riktas 70,150,190, 250 och 290 grader. Dessutom hade stationen en 60 meter lång logperiodantenn på en 40 meter hög mast.

Det var i november 2011 som SM7GIB, SM0AOM, SM7BCX, SM7EQL, SM7GFP och SM7DLK körde amatörradio där. Göran visade flera bilder från stationen med byggnaderna, inomhus med kontrollrum och med radioamatörerna. Det var kallt där! Byggnaderna hade ingen uppvärmning utan när stationen var i drift så utvecklades det så mycket värme att lokalerna kunde uppvärmas.

Göran tackades för en mycket intressant föreläsning med många frågor och en lång applåd!

Göran informerade om att vår medlem Ingvar Flinck/EYO skrivit en artikel om Hörbystationen,  som man kan läsa på http://resonans.esr.se/ESR Resonans2015 1. pdf

Vid tangentbordet denna gång

SM7AWQ/Christer