Månadsmöte september

SSRA besöker VHF Teknik i Trelleborg.

Höstens möten har startat och vid vår första träff så besökte klubben VHF Teknik i Trelleborg. Ägare till företaget är SM7DTT/Sven. Förutom att Sven berättade om sitt företag samt visade sina lokaler så hade han bjudit in 0Z0FT/Frank. Frank visade upp Flex Radio System. OZ0FT är generalagent för dessa produkter och på Franks hemsida kan man vidare botanisera om dessa produkter.

SSRA_DTT_FT

Vår värd SM7DTT/Sven tillsammans med OZ0FT/Frank där de förbereder genomgång av Flex Radio

System.

Foto: SM7DTT

2010-09-08

SM7DTT, Sven, hade bjudit in till studiebesök på sitt företag VHF Teknik AB i Trelleborg och 17 medlemmar hade nappat på inbjudan. Före visningen av företaget hölls ett kort möte, stående ute i tillverkningslokalerna.

Ordföranden; Mats, SM7GIB, berättade inledningsvis hur han och Micke, TGA, kört 40 m och 160 m CW i contesten SK9HQ, tillsammans med SK7OA, som körde SSB på 15 m och 160 m.

Fred, DAY och Janne, NGH, aktiverar just nu Öland och har körts av flera medlemmar.

Under fyraktiviteterna aktiverade Fred Lernacken och Ingvar, GUY, körde 800 QSOn från två fyrar i Malmö hamn.

SK7DX kör årets SAC CW från Yngves, BCX, QTH. Operatörer är SM7GIB, SM7JNT, SM7TGA, SM0GNS och SM5HJZ. Yngve själv svarar för teknisk support. I år finns det numera monobandare för 10-40 m, full size vertikalen för 160 m och en ny 18 m hög vertikal för 80 m. Det blir en aktiv helg!

Det lär det även bli på DX-mötet i Karlsborg dit en tredjedel av SSRA:s medlemmar, 11 st, åker denna weekend. Med en så stor numerär kommer SSRA nästan att dominera mötet.

Vår DL7, Mats, informerade om att det blir SM7-möte i Växjö den 13 november. Han hoppas kunna få ut informationen i kommande nummer av QTC.

SSRA_fika

En av kvällens höjdpunkter var att i halvtid intaga kvällens fika innan OZ0FT/Franks genomgång av Flex Radio System. SM7DTT/Sven bjöd på kaffe och hembakat. SM7LBC/Claes, SM7AWQ/Christer, SM7BCX/Yngve, SM7CHX/Sture och SM7DLK/Göran njuter av kaffet och det nybakta.

Foto: SM7DTT

GIB föreslog att klubben söker diplom för SK7DX när det gäller DXCC och IOTA. Mats, DXQ, har samlat alla kontakter för SK7DX i en enda logg. Den innehåller 30.000 QSOn. Han är också villig att börja jobba med det hela och ansöka om LotW. Det kommer att kosta ett antal hundralappar att få diplomen. Tommy, PAF, intygade att föreningens stabila ekonomi skulle tåla det.

GIB kastade också ut ett förslag om en ny dxpedition. Tore, MPM, har en del förslag som kan vara aktuella. Vi uppmanades att fundera vidare på tanken om ett nytt äventyr i exotiskt land.

Efter dessa snabba mötesförhandlingar fick Sven, DTT, ordet och berättade om sitt företag, som han drivit sedan 1968. Han tillverkar det mesta i antennväg till kunder som Försvaret, Polisen, Sveriges Radio, FRA, m.fl. Det kräver en avancerad mekanisk verkstad, men också ett otroligt kunnande att tillverka praktiskt taget vilken antenn som helst på beställning. Han visade oss imponerande pjäser allt från 5 kW FM-antenner till små logperiodare, avsedda för tunnelmynningar och vertikaler för försvarets fordon i utlandstjänst. Snålvattnet rann på många av oss vid åsynen av allt material och färdiga produkter. Sven kommer inte att fortsätta i evighet och välkomnar gärna en ung, intresserad person med stor börs att överta verksamheten. Därefter bjöd han på fika, varefter vi samlades kring Franks, OZ0FT, uppställning av datorer och Flex Radio-burkar. Hans företag, Computer Radio, sköter försäljningen i Danmark och Sverige. På internet finns han under adressen

Han visade oss den lilla 5-wattaren, som är förträfflig att köra cw och digimodes med. Den har ett överkomligt pris (5.000 DKK) för den som vill känna sig för med SDR. De största modellerna kostar ca 5 ggr mer. En imponerande teknik, fast det hördes lite mummel från mer konservativa operatörer om att det skall vara ”en stor VFO-ratt att vrida på”.

Protokoll: Christer, SM7KJH

Vi tackar SM7DTT/Sven för stor gästfrihet, fika och en mycket intressant och innehållsrik afton. Tack även till OZ0FT/Frank för genomgången av Flex Radio System. När mötet var slut och det var dags att fara hemåt så sa någon ”Hos Sven finns mycket bra att ha saker…….”.

Sammanställt och uppdaterat av: SM7GIB/Mats