Månadsmöte i december

piotr-medium_s[1]

SM7YEA/Piotr, kvällens föreläsare om SO2R.

Till årets sista möte hade 16 medlemmar anmält sig för att käka jullandgång och pepparkakor till kaffet.

Ordförande Mats, GIB, hälsade välkommen och meddelade den tråkiga nyheten att Bo Säll, SM7CKZ, hade avlidit. Mötet hedrade Bosse med en tyst minut. Begravning äger rum den 18 december. Närmare detaljer kommer i dödsannonsen nu till helgen. Klubbens minnesgåva går till den fond som Ulla-Britt, Bosses xyl, önskar.

Efter intag av landgång och mumsande på pepparkakor till kaffet riggade Piotr, YEA, och Mats, GIB, upp duk, projektor och dator, varefter Piotr berättade om SO2R, Single Operator 2 Radios. Han började med denna variant av contestkörande när han bodde i Norge. Han fick låna bandpassfilter, som är ett måste för att inte förstöra den rigg som står på mottagning. Man bör också ha gott om plats för att få avstånd mellan antennerna. För den som inte provat på SO2R låter det som riktigt självplågeri. Med stereohörtelefonen har du den sändande stationen, Runnern i ena örat och i det andra lyssnar du på Search and Pouncern. Det här är ett effektivt sätt att skaffa sig multipliers och många poäng, men ack så kråvande. Ingen tid över för en kopp kaffe eller te – full koncentration hela tiden. Piotr kör med en Ten Tec och en TR7, som han gjort lite modifierngar på för att höja prestanda och avhjälpa vissa svagheter. Det finns faktiskt entusiaster som talar om SO3R. Riktiga masochister!

Utdraget hämtat från SM7KJH/Christers referat från medlemsmötet i december

Styrelsen önskar alla i klubben en God Jul och ett Gott Nytt radioår 2010 !

SM7GIB/Mats