Månadsmöte i oktober

Månadsmöte SSRA Bejokens lunchrum 12/10 2022.

Vid SM7GIB;s bygghelg byttes en riktantenn ut och här ser vi en av gästerna från helgen och det är SM5GLC/Lasse som är uppe i masten för att justera wiren som håller upp bommen på yagi antennen mot toppsprötet. Det är inte bara att köra radio, det är även att mecka med hårdvara.

Undertecknad hälsar alla välkomna till kvällens möte och närvarande var SM7NYN/Kent, SM7DLK/Göran, SM7EGM/Ulf och SM7GIB/Mats.

Jag/Mats, hade själv åkt in lite tidigare för att gratulera Bejoken till 60 år i branschen och här pratat med den nuvarande marknadschefen Pernilla Elfström. Pernilla berättade om företagets utmaningar med utveckling och här speciellt om hur de jobbar med långa led tider för att se till att ha rätt komponenter i lager. Hon berättar även om hur de jobbar mot kund för att dessa skall ha möjlighet att planera deras produktioner av produkter på ett bra sätt utifrån eventuella svårigheter till att erhålla komponenter.

Som vanligt hade vi ett bra möte där många radiorelaterade ämnen diskuterades. Först ut i rundan var Kent/NYN som berättade att han var igång med att skaffa sig en antenn för att bli aktiv på kortvågen. Här hade han rådfrågat EGM och DTT och inköpet kommer att bli en T2FD antenn för 2 – 30 MHz. Vi alla önskade Kent lycka till med monteringen och att han hör av sig när antennen är uppe så att vi kan upprätta kontakt även på kortvågen!

Göran/DLK har varit aktiv med att fylla på sina slottar för DXCC och här mest med modet FT8. Han har även varit aktiv med alla sina surplusriggar från WW2 och här nämner han speciellt sin BC 457 – comander.

Ulf/EGM har testat sina ”molnvärmare” av typen T2FD för att testa dem utifrån hur de fungerar i RX syfte. Han har även som vanligt varit radioaktiv i sitt favoritmode FT8. Ulf jagar inte DXCC däremot kör han de stationer som dyker upp och han går ut bra från sitt QTH.

Mats/GIB har bytt antenn och här har KT 34:an kommit ner och den nya antennen är en 4 elements Stepp IR antenn. Här hade han hjälp av BCX, HJZ, GNS och GLC där de träffades över en helg och hjälptes åt för att få ner och upp antennerna.

Efter den sedvanliga rundan följde radiorelaterade diskussioner med att inmundiga efterrätten som Bejoken bjöd på i samband med deras 60 års jubileum. Vissa av oss hade besökt radioloppisen i Klippan och det var EGM, DLK och GIB. Här berättade Göran om D7 mötet. Här hade inte valberedningen lyckats med att få fram någon som kunde ta över D7 samt vice D7 utan båda posterna blev vakanta.

Göran passade även på att berätta målande om sin aktiva karriär på företaget Scan Coin AB, där han varit resande över i stort sett hela världen. Två berättelser stack ut och dessa var till Brasilien och Australien. I VK land besökte han VK2BJL, en känd DX expeditionär som tål att checkas upp av oss alla och inspireras över dennes karriär som radioamatör.

Avslutningsvis tackade Mats för ett inspirerande möte och önskade Kent lycka till med antennuppsättningen. Nästa möte kommer SM7VCF/Johan att föreläsa om EMC frågor och här om eventuella nyheter inom ämnet. Inför decembermötet kommer vi även att inmundiga en jultallrik för de som är sugna. Jag själv avslutar med att citera J. F. Kennedy,

Fråga inte vad klubben kan göra för dig, fråga istället vad du kan göra för klubben!

Vid pennan: SM7GIB/Mats

Publicerat: SM7GIB