Månadsmöte i oktober

Månadsmöte i oktober i Bejokens lunchrum

Referat från SSRA / SK7DX mötet onsdagen den 2019-10-09

Denna kalla höstkväll kom 10 medlemmar till klubbmötet och väLkomnades av vår ordf Mats / GIB. Ett antal medlemmar blev hemma denna gång p g a förkylningar. Någon beklagade de dåliga condxen men många av oss kunde informera om att de kört rara DX till och med på 10 meters bandet!

Fred/SM7DAY hade också dykt upp på clustret med sin aktivitet från ön Senoren EU-138.

Den stora diskussionen var om klubben skulle köpa en ny projektor. Alla var eniga om att klubben måste ha tillgång till en modern projektor. Efter lång analys av behovet och krav på en projektor beslutades enhälligt att klubben inköper en BenQ MH535 Full-HD. V.v. se bilaga. Efter koll på nätet beställdes denna projektor för 5.690:-. Den levereras om ca 2 veckor.

Klubben måste vara lite sparsamma ett tag och därför kommer klubben detta år inte sponsra det traditionella julbordet i december.

Anders/7LAK förslog att om vi var intresserade så kunde vi denna gång träffas på Sjöräddningsstationen i Trelleborg och äta julbordet där. Vi tyckte det var ett bra förslag så det emottog vi tacksamt. Olika förslag till klubbaktiviteter och program diskuterades.

Novembermötet blir LTH, på institutionen för Elektro- och informationsteknik och med EMC-mätningar på switchade nätaggregat.

Vidare diskussion fördes om kommande programpunkter där programkommittén undersöker möjligheten att bjuda in SM7IUN för ett föredrag kring digitala moder samt om SM5AQD har möjlighet att besöka Skåne med en föreläsning om VP6R, Pitcarin Island. Denna DX expedition kommer att starta om några veckor med ett internationellt team.

Ett söndagsbesök hos SK7OA planeras också.

Sedan var det dags för Yngve / BCXs presentation. Han visade bilder och video på sina antenner i sitt QTH på Stenhejdan utanför Ystad. Vår medlem Jonas/5HJZ är drönarpilot och med hjälp av drönaren kunde vi se Yngves antennfarm uppifrån. Yngve förklarade som alltid på ett bra sett de olika antennerna med anslutningsbox till sitt QTH. Därefter visade Mats/GIB med samma teknik sitt sommar-QTH i Risa utanför Leksand. Det var båda mycket intressanta presentationer och Yngve och Mats tackades med en lång applåd.

Vid tangentbordet denna gång Christer/SM7AWQ.

Publicerat: SM7GIB