Månadsmöte i oktober

Referat från månadsmötet 2018-10-10 med SSRA/SK7DX i Bejokens lokaler.

Mats/GIB vår ordförande hälsade alla välkomna. 11 medlemmar hade kommit till mötet. Först i klubben, som hade fått tillstånd av PTS att köra med 1000 W output är Greger/ JKW. Handläggningstiden var ca 15 dagar. Greger/JKW meddelade dock att han kan inte köra med höga effekter från sitt QTH i Malmö. Till dags datum har ca 300 tillstånd lämnats av PTS. I klubben har Göran/DLK, Mats/DXQ och Mats/GIB skickat sina ansökningar till PTS. Johan/VCF rapporterade att klubbens ekonomi är OK med 19.332:75 på bankkontot. Kommande mötesprogram diskuterades och Göran/DLK kommer på novembermötet visa med powerpoint och berätta om sin Drake TRC 10. Yngve/BCX erbjöd sig att hålla en presentation hur stora eller små förändringar det blir när man hör skillnaden mellan ett par dB. Detta föredrag bestämde vi att ha i januari 2019. Sven/DTT hade med sig 2 transvertrar från 28 MHz till VHF-banden. En färdig transceiver från Kina hade kostat honom 3.500 kr. Den kom till honom via sonen, så om vi själva köper direkt från Kina tillkommer frakt, tull och moms. Den andra transvertern är tillverkad i Ukraina och ska monteras i en metallbox kostar 380:-. Båda har ca 15 W output. Intressant ! Allt är inte billigt, som kommer från Kina ! Mötet beslutade att klubbens dvs SK7DX alla mottagna QSL-kort ska skickas till Eric/SM6JSM i Karlsborg. Det är 3 stora flyttkartonger. QSL-korten skickas av Greger/JKW och klubben betalar frakten. Klubben ska uppdatera sitt DXCC och IOTA status. Klubbsignalen SK7DX är registrad på Mats/SM7GIB. OBS ny postadress för Mats/GIB. I SAC-testen hade Björn/ IUN och Mats/GIB kört 1300 QSO.

Mötet avslutades med att vi även i år har ”julfest” på decembermötet. I november bestämmer vi om vi ska ha julbord, jultallrik eller jullandgång. Ålen ska i alla fall finnas!

Vid tangentbordet denna gång
SM7AWQ/Christer