Månadsmöte i juni

Referat från SSRA:s månadsmöte 2016-06-08

Innan mötet körde igång berättade Göran/DLK om sina erfarenheter på det nya 60 meters bandet. Det var både blommor och ris! Intressant är ju frekvensen mellan 80 och 40 meters banden. Tyvärr konstaterade Göran att det var mycket låg aktivitet på bandet. Han har endast kört ett handfull QSO trots han varit utlagd på cluster. I Sverige är vi tilldelade 4 kanaler med begränsad effekt medan våra grannländer OZ och LA har hela bandet samt kan köra med hög uteffekt. Göran/DLK har tillstånd att köra under 6 månader men han menade att han tyvärr valt fel årstid ! Det hade varit bättre att kunna köra under vinterhalvåret. 60 meters bandet är inget exklusivt amatörband så det finns även svenska stationer med signal SCO.. ! IARU kommer 2017 göra bandet till ett amatörradioband och förhoppningsvis gör även PTS detsamma. Göran/DLK har synpunkter om bandet som han kommer att meddela PTS.

SSRA:s möte öppnades sedan av Mats/GIB, som trots förvarning om sen ankomst kom i tid, och kunde hälsa de 8 medlemmarna välkomna. 2 av styrelsemedlemmarna kunde inte komma pga. arbete och Ingvar/GUY var QRV från U-båten på Tekniska Museet.

Klubbens ekonomi är oförändrad sedan föregående möte. Inga stora inkomster eller utgifter.

Vi bestämde vår sommaraktivitet till lördagen den 2 juli med start klockan 10:00 och beräknad avslutning ca klockan 14:00. Yngve/ BCX ställer upp ännu en gång med att vi kan han träffas på hans QTH Stenhejdan ! Stort TACK Yngve ! Programmet är ännu inte klart men NE2Q/Jay kommer att hålla ett föredrag om antenner. Yngve / BCX visar sin nya 80 meters vertikalantenn och kanske vi även kan titta och/eller lufta hans hembyggda slutsteg.Vi kommer inbjuda SK7OA att deltaga. Mats / GIB kontaktar Jens/OVK . SSRA bjuder på smörrebröd (en med lax och en rostbiff ) och kaffe. Ingvar/GUY kommer att skicka ut kallelse inom kort och med tanke på beställning av käket blir sista anmälningsdag 27 juni.

Isbrytaren Bore kommer att vara QRV under Malmö-festivalen. Operatörer är Mats/GIB och Joakim / BGN. Under fyrhelgen kör Ingvar/GUY från fyren i Malmö Hamn.

För planering av SSRA:S höstmöten kom olika förslag :Besök hos SVT, Västra Hamnen i Malmö, Joakim/BGN:s föredrag om dator för hemmabyggare och Bengt / EQL om Drake.

Vid tangentbordet:   SM7AWQ/Christer