Månadsmöte i mars

Referat från SSRA:s månadsmöte 2016-03-09 i Bejokens lokaler

Mats, GIB, hälsade de närvarande, 12 st, välkomna till månadsmötet.

EYW, Torleif, grattades på namnsdagen.

Mats berättade att styrelsen haft ett konstituerande möte.

Den nye kassören, Johan, VCF, skall tillsammans se till att vi istället för Handelsbanken kommer att anlita Swedbank, som är ett billigare alternativ.

Det går bra att skicka in medlemsavgiften, 150:–, på det ”gamla” bankgirot 276-2003. Johan ber att man i rutan för meddelande då skriver anropssignalen först.

Årsmötesprotokollet är justerat och kommer att skickas ut.

Hemsidan är nu uppdaterad, med nya inläggningar.

Christer, AWQ, informerar om DX-mötet i Jönköping den 2 till 4 september. För närmare info om arrangemanget, kolla dxmatch.sk7ax.se. — I det senaste DX-mötet i Karlsborg, deltog 10 medlemmar från SSRA. Hela paketet kostar 2.700:–, men det finns säkert billigare alternativ.

Christer, AWQ, har varit verksam på 17 meter den senaste månaden.

Mats, DXQ, informerar om en japansk sida, som informerar om vad, som händer och ska hända, främst då i IOTA-sammanhang.

Fred, DAY är verksam på från Senoren 12 – 18 mars.

Yngve, BCX, efterlyser en lista, där man kan utläsa vilka länder, som SK7DX, har kört. Detta bör man kunna läsa på hemsidan. Mats, DXQ, ombeds ombesörja detta. Yngve har annars inte varit igång så mycket, men håller på med sina tekniska funderingar.

Sven, ALC, har kört de expeditioner, som varit igång.

Göran, DLK, är igång varje morgon på främst 80 och 40 meter. Han har nu 339 länder på SSB och samma på CW. Göran kör med sin Drake, försedd med panadapter.

Kent, NYN, passar på att poängtera reläernas betydelse. Han hoppas på att komma igång på allvar nu i vår.

Torleif, EYW, berättar att de i helgen kört en test, men konditionerna var inte speciellt bra. Men det fanns annat de testade.

Joakim, SA7BGN, har sysslat med programmering. Han har kört en del i närområdet. Han kör på 17 meter.

Greger, JKW, har inte haft tid att köra något.

Mötet avslutades med en nyinköpt DVD, nämligen K1N:s DX-expedition till Navassa Island 2015.

Vid pennan: SM7AWQ/Christer