Månadsmöte i december

Månadsmöte i december, SM7EQL berättar

om en av sina DX – peditioner.

EQL_DX_PEDITION_ORG

Agneta, SM1CQA/Rickard, SM7ETW/Jan-Olof och SM7EQL/Bengt.

Foto och Copyright: SM7EQL.

Julmötet hölls i hyrd lokal. Precis som ifjol höll vi till hos Skånska Motorcyklister vid Södertorpsvägen i Malmö. Ingvar, GUY, vår klubbvärd som också är Skånsk Motorcyklist, hade dukat och pyntat, beredd att servera julmaten efter förhandlingarna.

Ordföranden, Mats/GIB, föredrog det förslag till värvningsannons som Göran, DLK utformat. Alla tyckte det var välformulerat och det beslutades att få den insatt i kommande nummer av QTC. Mötet gav också DL7, Mats/DXQ ett tilläggsuppdrag till tidigare uppgift att inventera vilka som får sina QSL via SASE, nämligen att undersöka vilka inaktiva (med kvarvarande cert) som skulle kunna ”väckas till liv” och bli medlemmar.

Valberedningen, bestående av Sture, CHX och Torleif, EYW, arbetar inför årsmötet i februari och tar gärna emot förslag och synpunkter.

Leif, DV, skänker bort en äldre bandspelare, Philips 4-spårs med transportlåda.

Ordföranden bad, med starkt stöd från mötet, att få noterat i protokollet att nästa år borde vi äta ett ”redigt” skånskt julbord á la Skanörs Gästis eller St Markus Vinkällare.

Bengt, EQL, kvällens föreläsare, inledde med att berätta om sina första expeditioner som var fokuserade på vhf/uhf, bl.a. en större expedition till Färöarna. Därefter beskrev han några expeditioner till Karibien och Polynesien som han och Ronnie gjort under början av 2000-talet samt en tur till Cook Islands med några andra amatörer.

SSRA_MEDLEMMAR_DEC

Medlemmarna lyssnande till SM7EQL/Bengts föredrag om DX – resa, planering, optimering

av antenner mm.

På bilden SM7AWQ/Christer,  SM7DLK/Göran,  SM7CHX/Sture,  SM7CQY/Kenneth,

SM7GUY/Ingvar,  SM7TGA/Michael,  SM7BIC/Lennart, 7S7V/Samir,  SA7BGN/Joakim,

SM7BCX/Yngve,  SM7DKF/Ronnie, SA7AUV/Johan,  SM7EYW/Tor-Leif.

Bengt betonade hur viktig planeringen och val av utrustning är. Genom att noggrant ta reda på hur QTH:t ser ut kan man välja effektivast möjliga antenn för just den platsen. Vid strandnära QTH:n är vertikalantenner oftast oslagbara. Vikta dipoler gjorda av bandkabel är ofta ett bra val, med låg vikt. De kan anpassas till olika band genom förlängning med färdiga längder bandkabel. De kan också matchas till 50 ohm vid stationens balun på liknande sätt med färdigklippta längder för olika band. Allt detta kräver dock en noggrann utprovning och test i full skala. Bengt tillbringade många timmar hemma i trädgården med att att mäta och prova tills allt klaffade. Billig bandkabel från Kjell & Co och flatstiftskontakter, som används mycket i bilar, kan rekommenderas.

Bengts filosofi när det gäller dxpeditioner är att begränsa radiokörandet och även vara turist på de exotiska platser vår hobby kan ta oss. Reser man hela vägen till Polynesien skall man väl se sig omkring. Det är vad Bengt och de andra gjorde på Cook Islands.

EQL_ANTENNA

SM7EQL:s antenn placerad i vattenbrynet för optimerad verkan. Antennen matad

med 300 ohms bandkabel inköpt på Kjell och Company.

Foto och Copyright: SM7EQL.

Som avslutning visade han ett urval av de ca 4.000 foton som togs, skickligt presenterade med zoomningar, texter och musik, som gav en känsla av rörliga bilder. Bengt tackades med en varm applåd och fick många frågor under tiden de 19 mötesdeltagarna åt jullandgång och drack kaffe med pepparkakor.

Ordföranden tackade alla för det gångna året och önskade God Jul och Gott Nytt År.

Publicerat: SM7GIB