Månadsmöte i oktober

Månadsmöte i oktober, SA7BII/Mats och

SM7SKI/Christer berättar om remote –

radiosystem med mjukvara från SM2O.

BII_SKI1

Här ser vi SA7BII/Mats och SM7SKI/Christer innan föredraget.

Foto och Copyright: SM7GIB/Mats

Till detta möte hade vi bjudit in Köpenhamnsavdelningen av EDR, OZ5EDR, för att lyssna på kvällens föreläsning om remote control av radio. Beroende på olika omständigheter kunde inte någon av våra danska vänner komma. De får ha inbjudan tillgodo för ett senare tillfälle. De närvarande 15 klubbmedlemmarna och föreläsarna Christer, SM7SKI, och Mats, SA7BII, inledde med att äta landgång och dricka öl. Mellan tuggorna klarades några frågor av. Klubbens ekonomiska ställning är den samma som vid förra mötet.

DL7, Mats, berättade kortfattat om D7-mötet på Öland, i vilket ca 35 personer deltagit. Närvarande från SSA:s styrelse var Dick, HNS. Han fick många synpunkter på SSA:s hemsida, som många tycker fungerar dåligt. Arbetet med utveckling av den är nedlagt. Han fick med sig ett skriftligt förslag till ny sida från Kristianstadklubbens webmaster, att ta upp i SSA:s styrelse. DL7 kommer att ta upp frågan igen när distrikts- och sektionsledare samlas inom kort.

BII_SKI2

Här är Mats och Christer igång med sin visning av SM2O – remote –

system.

Foto och Copyright: SM7GIB/Mats

Till kaffet startade Christer och Mats att berätta om sina erfarenheter av att köra remote med boxar från SM2O. Christer  hade införskaffat boxar av den första generationen. Med 3G-dongle installerade han prylarna i scoutgården i Bara, men fick det aldrig att fungera. Detta beror på att internet inte ”släpps in” via 3G-dongeln. När han väl fått tag i ett modem som jobbar i det gamla NMT-nätets 400 MHz gick allt som smort. Hemma hade han dock problem eftersom remote-systemet använder en klient, samma som IP-telefonin. När han väl fått kläm på orsaken till problemet flyttades IP-telefonin från port 5060 till 5070 och allt var frid och fröjd.

Mats, för kvällen nästan helt utan röst, hade stora problem med hög störnivå och det fick honom att tänka på fjärrstyrning. På en bondgård utanför Eslöv står nu en uppsättning med en IC-706, 5 olika antenner, antennomkopplare och en styrutrustning som via 2 m och DTMF kan styra olika funktioner och starta om allt ifall nätet krånglar. Christer kan också gå in och använda stationen i Eslöv. I princip kan man ge behörighet åt hur många som helst att använda stationen.  Apparater med löstagbar front, IC-706 och TS-480, är de vanligaste för fjärrstyrning, men i princip kan de flesta fabrikaten styras. Då krävs emellertid lite extrautrustning och PC. En av fördelarna med SM2O:s boxar är ju att dom ej kräver PC, som ju alltid krånglar!

Christer hade dukat upp och kopplat sina grejor så att de kunde demonstreras, vilket var uppskattat. Ordföranden, Mats/GIB, tackade kvällens föredragshållare, som fick en varm applåd.

Vid pennan: SM7KJH/Christer

Publicerat av: SM7GIB